Hiss och diss inom fotbollens värld

Nu blir det en "hiss och diss" inom området fotboll. Om ni följer fotbollen i speciellt europa så vet ni kanske att det händer nya saker hela tiden. T.e.x spelar övergångar, tv-rättigheter och regelfrågor m.m nästan dagligen. Så därför hade jag tänkt att Hissa dom sakerna som jag tycker är bra inom fotbollen, men också det som jag tycker är dåligt.

OBS! Hissningarna och Dissningarna är vad jag tycker, ni får gärna lämna en kommentar om ni har någon annan åsikt eller håller med. Detta inlägg är inte riktat mot någon särskilld. Hoppas ni inte tar illa upp:)


Först ut är: Dissningar-

Nr1:
Real Madrid har varit kritiserade för att ha använt så mycket pengar när dom köpt in fotbollsspelare. Det kan jag också förstå. Visst om man vill ha spelare som Cristiano Ronaldo, Kaká, Benzema, Raul Albiol och Xavi Alonso så förstår jag att man får vara berädd som klubb att lägga ut en del pengar, men vart går gränsen? Real Madrid har tydligen värvat för ca (efter uppgifter som jag hört om i media) 2 miljarder kronor! Real har varit känt för att ha haft många stjärnor och jag tycker inte illa om dom för det. Men det borde finnas gränser för vad man får ge för en spelare. Det är ju faktiskt människor dom köper och inte maskiner:S

OBS! (jag har inget emot Real Madrid som lag eller mot deras spelare, men det jag är emot är allt det här med pengarna)

Nr2: Frankrike-Irland, ja om ni har följt VM kvalet för Frankrike så kommer det kanske inte som en jättenyhet att dom gick vidare från playofmatchen mot Irland. Men det satt hårt innefram. Irland ledde med 1-0 ända fram tills Frankrike fick en frispark en bit in på Irlands planhalva. En lyftning mot kom från fransmännen in mot det irländska straffområdet. Bollen letar sej fram mot Thierry Henry som på något sätt (omedvetet eller medvetet) får med sej bollen med hjälp av handen. När bollen tar på Henrys hand så stoppas bollen upp och Henry slår fram bollen till en framrusande William Gallas som kan nicka in 1-1 kvitteringen till Frankrike. Detta målet som också blev det sista i matchen (1-1 slutade matchen) gjorde att det blev Frankrike som tog sej till fotbolls VM i Sydafrika nästa år. Hade nu matchen slutat 1-0 till Irland så hade Irland varit klara för VM. Men så blev inte fallet utan det blev istället fransmännen som får åka ner till Sydafrika och vara med om att tävla om VM guldet. Nu kanske man undrar vad gjorde irländarna efter det godkända målet? Jo, det blev givetvis protester och en otrolig kritik mot domaren (som för övrigt var svensk). Kan vara förståligt eftersom man kan se på en tydlig när bild att bollen tydligt tar på handen. Men som (kanske dumt att säga tur) var så stod den svenske huvuddommaren bakom spelarna och kunde omöjligt se om det var hands eller inte. Nu till det som jag vill dissa: Att irländarna är upprörd det förstår jag, men jag fick se på tv att under ett politiskt möte så blev det lite upprörda känslor för en (eller flera) politiker. Kan förstå att man är ledsen och besviken, men politik och idrott hör inte alltid ihopp. Och i det här fallet så tycker jag att det inte håller ihopp. Man kan göra misstag, det är inget ovanligt inom fotbollen att domaren inte alltid ser om det är hands eller offcide. Det är väl just det att det handlade om en VM plats tills nästa års fotbolls VM. Jag tycker att det är tråkigt för Irland som var så nära, men jag hoppas att dom har förståelse för Fifa och domaren. Det är inte alltid lätt att vara domare.

Nu blir det dags för Hissningar:

Nr1: Arsenals snabbe fotbollspelar Theo Walcott kommer att släppa barnböcker. Detta tycker jag är jättepositivt med tanke på att det visar att fotbollspelare inte alls behöver vara interesserade av pengar och lyx. Att en fotbollspelare bryr sej om barnen och släpper böcker borde man se som positivt. Böckerna kommer att släppas nästa år och kommer att handla om en en pojke som går i en skola med massvis av fotbollsinteresserade elever. Fint gjort av Theo;)

Nr2: Även denna hissning kommer från England. Det är klubblaget Tottenham. Dom fick en riktig kanonstart på säsongen, vilket är jättekul att se eftersom dom har varit nära att bli ett utav "storlagen" i Premier League. När jag skriver "storlagen" så menar jag att klubbarna som Arsenal, Manchester United, Liverpool och Chelsea har varit en utav dom största klubbarna. Tottenham ligger just nu på en fjärde plats i ligan med 27 poäng hitills. Hoppas det fortsätter att gå bra för klubben.

OBS! Jag är inte fans till Tottenham utan hissar dom för att det har gått bra för dom i år;)

Detta var hissingar och dissningar från mej. Hoppas ni inte tog illa upp, Ha det bra:)


Kommentarer
Postat av: Maria

Jag trycker du har lite fel på punkt nummer 1 av dina dissningar. Som du säger det är människor dom köper men vissa köper dom för mer pengar än anda vilket borde betyda att dom som är mer värda än dom som är billigare ... det är något du borde dissa istället för hur mycket dom köper för.

2009-12-11 @ 15:20:25
URL: http://www.nadishan.blog.se
Postat av: Nadishan

Självklart, så har du helt rätt, hade varit en bättre sak att dissa:) Hjärtligt tack för denna upplysningen, ska tänka på detta i fortsättningen. Ha det bra:)

2009-12-11 @ 15:37:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0