En piercing är inte bara en snygg sak!

Tjena. Detta är ett inlägg som är tillägnad till min kära mamma och alla andra som tvivlar på piercing.

Det e såhär. Jag frågade mina föräldrar om jag fick pierca mej. Pappa sa att det var okej, men mamma sa att det inte var det. Och jag förstår hennes åsikt. Självklart är man rädd om sitt barn och vill bara ens bästa. Så om barn frågar om såna saker som alkohol och ciggaretter så har föräldrarna ett val. Och valet är väl självklart, man säger NEJ=)  Lite samma sak med piercingar. Man har hört att man kan få infektioner eller när man haft dom ett tag och tar ut dom så kan man få märken efteråt. Och det är väl inget man vill ska hända med sitt barn? Men nu till barnens åsikter. Detta är till föräldrar som tvivlar. Det här med infektioner kan hända, och det vet barn. Men det går att förhindra. Och det gör man genom att man Tvättar och Rengör NOGA!! Det e samma sak som att man tvättar händerna eller borstar tänderna. Det barn kanske däremot inte vet är att det medför ett stort ansvar när man har en piercing. Som att man måste vara försiktig och inte hålla på och pilla på/i piercingen. Om man tvättar och rengör noga så ska det inte bli infekterat. Men om man nu håller på och pillar på/i så finns ju risken. Jag kan bara tala för mej själv eftersom jag inte vet vad andra barn/föräldrar tycker, men jag tycker att det finns några krav för att barn ska få ha piercingar.

  • Att man är medveten om riskerna och ansvaret för piercingarna.
  • Att man kan visa att man klarar av att man är mogen nog.
  • Samt att det inte är på för konstiga ställen (t.ex. könsorganet).

Detta är det jag tycker, men jag vet ju inte vad ni tycker.
Men till er föräldrar skulle jag bara vilja framföra. Att är barnet 15/16 år eller äldre så börjar det bli dags att släppa LITE på tyglarna. Visst, det kan låta fel MEN. Om erat barn vill detta och är påväg att bli vuxen så kan  detta var ett sätt att visa att ni låter dom få växa upp och ta sitt ansvar. Om ni nu bestämmer att erat/era barn får pierca sig så kan det också visa att ni respekterar och litar på erat barn. Visst, jag vet fortfarande konsekvenserna. Men detta är VERKLIGEN ett sätt att visa att ni låter era barn få ta lite mognare beslut=)

Mamma sa till mig att hon inte ville att jag skulle komma sen när jag bli vuxen och säga: Varför stoppade du mig inte då?  Men om ni pratar igenom ordentligt med era barn/föräldrar och visar att det verkligen är DITT ansvar så får man sig en tankeställare. Och tro mej ni som är föräldrar. Får barn en tankeställare, så även fast det inte märks, så tar barn det beslut som dom i slut ändan kommer att vilja. Detta gäller alla sorters av konsekvenser:)

Och med dom orden så skulle jag vilja tacka för mej. Och Mamma, jag hoppas att du kan förstå när du läser detta, att jag är medveten om riskerna och vad det innebär. Du e min mamma och jag kommer alltid att älska dig, detta e bara ett tillfälle att visa att du låter mig få ta ett större ansvar och att du litar på mig även vid såna uppgifter;) 

KISS


Kommentarer
Postat av: Biffen

Du är en ungdom, snart 17 år gammal.

2010-06-16 @ 11:11:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0